Friday, February 26, 2010

New Year ! New LoOk !

shOuld Try!!

Seperti entry yang lepas i was mentioned dat Make-up trend for diz year is more to natural look, smoKey eyes, red lips and colourful eyes. So, i juz want to share and give some tips for those was exciting to follow 2010 maKe-up trend.


Mesti u'ol tertanya-tanya macam mana nak make-up?? tak tahu warna2 yang sesuai untuk dikenakan bagi musim dan trend ini. So, entry kali niy pu3 nak story-mory sikit, when we talk about smoKey eyes, i was imagine "arabic look", very nice and beautiful.

~ Arabic LoOk ~
Ramai yang suke dengan trend Make-up ni. Kalau di ikutkan sMoKey eyes adalah make-up yang suitable for any function. Tapi, ramai yang tidak tahu macam mana nak apply smokey eyes dan pada mereka ia agak susah dan leceh "silap gaya mata jadi lebam mcm kene penumbuk". Hahaha.. Ada yang mengadu mcm tuh dengan pu3, taPi tak pe benda2 mcm tuh bisa diatur deyh...cuma kene rajin mencuba, bertanya and membaca k... hehe especially blog i niy la... insyallah pu3 akan masukkan banyak tips untuk u'ol.

Pu3 suke mekap ala2 arab. Memakan masa juga nak mengkaji cara make-up mereka dan cara olesan pada mata. Pu3 mmg mengutamakan bahagian kelopak mata sekiranya pu3 bermake-up, kerana itu adalah aset yang paling penting disekitar muka selain dari mengekalkan kulit muka yang bersih. Dalam tas tangan pu3 make-up yang mesti ada The Magnum Volume Mascara Maybeline, eyeshadow gOld, black eyeliner Avon, blusher bloOp in paRis and compact powder Clear SmoOth Extra, Maybeline.

Pu3 suke make-up yang simple kalau ke tempat kerja, bergantung pada moOd sumtime rs nak kenakan Smokey eyes i juz apply. Most impOrtant Mascara mmg pu3 tk boleh tinggal, hehe. So, i like to suggest for ol of u's... kalau nak pilih maskara yang paling comforted and easy adalah Maybeline. Pu3 mmg followers maybeline maskara. Antara sebab2nya die betol2 membentuk bulu mata kita seperti mana yang di iklankan. Sumtime org ckp "tak jadi pon macam dalam iklan tuh", boleh sebenarnya tetapi bergantung pada cara pemakaian u'ols.

Tips pemakaian Maskara: Oleskan pada bulu mata dengan membuat bentukan seperti huruf Z. Selalo yang pu3 perasan org kite suke pakai mascara terus ke atas untuk melentik kn bulu mata. Cara yang betul bawa brush ke kiri dan ke kanan (bentuk Z) baru bulu mata akan melenting selentik2nya seperti mana yang di inginkan dan harus di ingat maskara tidak boleh di pam kerana maskara akan menjadi kering dan berketol2. Gunalah maybeline mmg selesa dari segi brush dan warna yang tidak mudah luntur (of coz maybeline waterproof).

Pemilihan warna untuk arabic look tidak semestinya color black or brown sahaja, tapi u'ol boleh juga guna color2 seperti Gold, dark green, blue black or dark purple. Solekan arab, sekurang2 perlu ada 3 dark color and 1 basic color. Then, color akan di mix kan pada atas dan bawah mata. Contoh pada picture di bawah.


Note: 1. Sapukan basic color (silver white) pada keseluruhan bahagian mata
2. Oleskan color dark purple + brown sehingga ke bahagian tulang pada kelopak mata (mesti sampai ke tulang bila buka mata color tuh nampak merebak dr bahagian kelopak)
3. Gunakan real black eyeshadow, sapu pada dalam linkungan kelopak sahaja!
4. Sapukan sedikit color dark brown + black pada hujung kelopak (sapuan mesti menarik ke keatas menghala ke hujung kening.
5. Gariskan eyeliner penuh pada bahagian mata atas dan bawah.
6. Tambahkan eyeshadow dark purple pada bahagian bawah mata (mix pada celak bawah mata)
7. Gunakan maskara real black untuk menambahkan lagi effect pada mata.

~ Selamat mencuba ~



Sexy LoOk

Fantasy Gold

No comments: